Køb for 299,00 DKK mere og få gratis levering

8 tips: Hold julefedtet to skridt fra livet

Oprettet d.

Julens mange fristelser kan lynhurtigt være ensbetydede med 2-4 kilos overvægt, som vi så kan bruge de første måneder af det nye år på at slippe af med igen. Hvis du vil slippe gennem julen med din kampvægt nogenlunde intakt, så prøv at følge de her 8 råd:

1. Hold dig til de sædvanlige rutiner med hensyn til søvn og træning. Øget stress og træthed er ofte ensbetydende med dårlig og fedende kost samt mindre motion. Er vejret ikke til det, så pak
spinningskoene og kom en tur ned i fitnesscentret.

2. Styr dit alkoholforbrug. Alkoholiske drikke indeholder mange "tomme kalorier" med ingen eller ringe ernæringsmæssig værdi og kan betyde en relativt stor vægtstigning. Prøv at tage et glas vand mellem genstandene for at skære ned på kalorierne og opretholde væskebalancen.

3. Spis et lille men sundt måltid inden julefrokosten/festen. Det er en udbredt misforståelse, at du taber dig i vægt ved at springe måltider over. Sandheden er at din metabolisme arbejder langsommere, og at din krop begynder at lagre fedt hvis kalorieindtaget er begrænset i for lang tid.

4. Sid ikke ved festbordet for lang tid af gangen. Du er mindre forfalden til kontinuerlig hyggespisning ved bordet, hvis du i stedet går rundt og "socialiserer" med de andre festdeltagere.

5. Hvis du bliver hygge-sulten i løbet af frokosten/festen så snup sunde snacks som gulerodsstænger, frugt o.l., hvis det da findes.

6. Spis langsomt. Det tager ca. 20 minutter før maven registrerer mæthed og signalerer til hjernen at den har fået nok.

7. Spis protein. Kvalitetsprotein får du bl.a. fra magert kød, fisk, kylling, kalkun, æg, youghurt og ost med lavt fedtindhold. Protein giver mæthedsfornemmelse og reducerer appetitten.

8. Vær diciplineret med at overholde dine træningsrutiner trods mange undskyldinger for det modsatte, som f.eks. at du starter på en frisk efter nytår eller når vejret igen bliver lidt bedre. Det kan godt være at du bliver nødt til at skære ned på antallet af træningstimer i en travl juleferie, men hold dig i gang med jævnlige træningspas - evt. med alternative træningsformer så det bliver lidt anderledes end til hverdag.



Følger du ovenstående råd, bliver dette års nytårsfortsæt måske for en gang skyld ikke at smide de ekstra kilo som røg på i december måned!


* * * * *


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar